Tule Herraksi

Morjesta!

Tällä viikolla Jumala on opettanut minua hengellisessä sodankäynnissä. Ei voi kuin olla kiitollinen siitä! Miksi tämä aihe? Seinäjoen Helluntaiseurakunnan pastori Jacob Huttunen puhui sunnuntaina 17. elokuuta mielen alueen vapaudesta, joka kolahti todella omalle kohdalle! Ja voin sanoa kokemuksesta, että tämä aiheen ympärillä jokainen Jeesuksen seuraaja kamppailee käytännössä joka päivä. Teemme jatkuvasti valintoja päämme sisällä, jotka vaikuttavat väistämättä tulevaisuuteemme, niinkuin Raamattu sanoo: Sitä mitä kylvät, sitä niität.

1.Pietarinkirje 5:5-10

Samoin te, jotka olette nuorempia, tyytykää asemaanne vanhempien alaisina. Ja te kaikki: pukeutukaa keskinäiseen nöyryyteen, sillä Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon. Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, niin hän ajan tullen korottaa teidät. Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen. Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä. Vastustakaa häntä, uskossa lujina! Tiedättehän, että veljenne kaikkialla maailmassa joutuvat kokemaan samat kärsimykset. Kaiken armon Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa. Vähän aikaa kärsittyänne hän itse varustaa, voimistaa, vahivstaa ja lujittaa teidät.

  • Jumalan asettama periaate: kunnioita vanhempia (myös hengellisiä)
  • Kaikkia kehotetaan nöyryyteen, koska heille Jumala antaa armonsa, ei ylpeille
  • Kehoitus edelleen kunnioittaa Jumalaa, ylintä auktoriteettiamme. Miksi?
  • Koska saatana lankesi ylpeyteen suhteessa luojaansa!

Jotta voimme vastustaa saatanan juonia, meidän tulee olla mielenmaailmassamme valppaita, kun hyökkäys iskee! Jos emme valvo ajatuksiamme, seuraa ajattelemattomia sanoja ja tekoja. Kierre on valmis. Se on saatanan suunnitelma, jotta uskova ei ymmärtäisi ajatuksiensa tärkeyttä ja huomaisi, että juuri sitä kautta vihollinen pääsee voittamaan taistelussamme syntiä vastaan.

Toisaalta on erittäin lohduttavaa, että kun olemme kuuliaisia Jumalan sanalle, vastustamme sillä paholaisen hyökkäyksiä, huomaamme sen tehon! Näemme, kuinka sen avulla voimme sekä torjua (uskon kilpi), että hyökätä (sanan miekka) ja sitä paholainen pelkää, koska on kyse hengellisestä sodasta, meidän tulee harjaantua käyttämään Herramme antamaa sotavarustusta paholaista vastaan! Silloin voimme vaeltaa voitossa, emmekä lankea 😀 Nimittäin sotavarustuksemme taustalla vaikuttaa Jumalan auktoriteetti, joka voittaa paholaisen 1000-0.

Huomaa myös tuossa jaejakson lopussa rohkaisu, että armon Jumala on Jeesuksessa kutsunut iankaikkiseen kirkkauteensa. Ai että! Täällä maan päällä joudumme elämään tuskan ja ahdistuksen keskellä monestikin, mutta taivaassa saamme nauttia Jeesuksen kirkkauden vaikutuksesta joka hetki! Niin, ja kun viivymme Jumalan parantavassa läsnäolossa, voimme jo kokea sitä täälläkin! Siksi on niin timanttia olla Herraa lähellä, jolloin muutumme hänen kaltaisekseen.

Huomaa myös, että koetuksilla on tarkoitus. Herra itse varustaa, voimistaa, vahvistaa ja lujittaa! Kun myönnämme, että omassa voimassa emme voi vastustaa syntiä, nöyrrymme ja tulemme Jeesuksen luo. Hän ei syytä, vaan antaa meidän kokea hänen rakkauttaan ja varustaa meidät Sanassaan taistelemaan paholaisen hyökkäyksiä vastaan! Niin alamme oppimaan riippuvuus suhteemme tarpeen mestariimme, jolloin voitamme kiusaukset jatkossa!

Muistetaan rakkaat ystävät siis vastustaa saatanaa Jeesuksen auktoriteetilla, sillä silloin se joutuu pakenemaan. Tunne Jumalan sana niin hyvin, että heti kun päähäsi pälkähtää ajatus, joka ei ole Jumalan sanan mukainen, voit sanoa sielunviholliselle: Valehtelija! En kuuntele sinua enää. Väisty Jeesuksen nimessä.

Vaikka uskova tekee syntiä, sitä ei ”lasketa”, koska Jeesus on sovittanut aivan kaikki syntimme. Kyse on siis valtavasta Isän rakkaudesta jonka päämäärä on asenteen ja käyttäytymisen muutos tästä faktasta käsin. Tieto syntisyydestä ei vapauta, vaan tuomitsee, sen taustalla on syyttäjä. Pyhä Henki osoittaa Kristukseen ja hänen verensä voimaan jatkuvasti, jotta ymmärtäisimme, ettei meidän enää TARVITSE elää tappioissa kuunnellen syyttäjää vaan keskittyä mestariimme!

Jos uskova alkaa synnin paaduttamana ajattelemaan, että ”ei tässä mitään hätää ole, voin elää nauttien maailman tarjoamista nautinnoista ja myös Jumalan siunauksista, niistä edusta jotka risti takaa, minulla ei ole mitään hätää”, hän ei ole ymmärtänyt ollenkaan Jeesuksen maksamaa valtavaa hintaa edestään. Jos me luulemme, että voimme elää tietoisessa synnissä, koska Jumala katsoo sormien lävitse armonsa tähden emmekä tahdo tehdä parannusta, ei ole enää uhria syntiemme edestä, vaan olemme langenneet pois armosta pahasti. Armo kasvattaa hylkäämään jumalattomuuuden ja elämään Herraa kunnioittaen (Tiitus 2:10-11), eli Jeesus kasvattaa meitä kasvamaan Pyhässä Hengessä, ei lihallisessa luonnossamme.

Synnin ei siis saa antaa hallita vaellustamme, vaan meidän tulee janota muuttua Jeesuksen kaltaisiksi: nöyriksi, tottelevaisiksi, epäitsekkäiksi, anteeksiantaviksi, kuunnellen ja katsellen Hengen aisteilla, kysyen mikä on Isän tahto elämässämme ja toimia sen mukaan. Toisaalta, ei riitä, että sanomme olevamme Jumalan lapsia, vaan sanamme, asenteemme, tekomme kertovat totuuden ketä seuraamme.

Jumalan lähellä koemme jatkuvasti hänen armoaan ja rakkauttaan joka muuttaa meitä Jeesuksen kaltaisiksi. Ihmissuhteemme voivat hyvin ja kun epäonnistumme, Pyhä Henki nostaa katsomaan totuutta ja sanoo: Rakas ystävä, tahdon auttaa sinua. Mennään yhdessä näihin tilanteisiin niin saat Jumalan auktoriteetin voimassa voittaa kiusaukset, miltä kuulostaa, sopiiko? Minä: joo sopii! Pyhä Henki: Katsoppas nyt tänne Sanaan, kuinka Jeesus rakasti aviorikoksesta kiinni jäänyttä naista, huomaatko, hän näki naisen halun hylätä syntinsä joten hän ei tuominnut. Ymmärrätkö nyt, että kun sydän muuttuu, käytöskin muuttuu? Tahdotko päästää irti tästä synnistä, niin voin auttaa sinua? Minä: todellakin!

Eihän kuulosta ollenkaan ahdistavalta?

Seuraus: Luovutan koko elämäni, pala palalta, Pyhälle Hengelle ja näin koko ”taloni” hallintavalta siirtyy kaikkivaltiaalle Jumalalle! Rauha, ilo, kokonaisvaltainen huolenpito kuvaavat elämääni tästä eteenpäin. Elämäni muuttuu sellaiseksi, kuin arkkitehti, Isä, viisaudessaan on suunnitellut. Voiko olla parempaa?!

Bonus: Jumalan läsnäolossa on kaikki tarpeemme täytetty, parantuminen sielun haavoista, sairauksista, ongelmista, riippuvuksista. Todistus: Aamulla 21.8. lähdin ajamaan töhin Kauhajoelle ja hampaani tuntui kipeältä. Kun Herra neuvoi laittamaan käden kipeän hampaan päälle ja julistin, että kivun täytyy lähteä Jeesuksen nimessä ja kiitin, että hän poistaa sen. Jatkoin matkaa ja palvoin Herraa timanttien ylistyksenjohtajien innoittamina ja julistin Herran hyvyyttä ja valtasuuruutta, huomasin ennen saapumistani Kauhajoelle, että kipu oli poissa kokonaan!

Ole siunauttu Jeesuksessa 🙂

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

54 − = 48