Kuka saa hallita elämäämme?

Tällä kertaa mieleni tuntuu melko raskaalta aiheen tähden, josta kirjoitan. Pyysin Herralta äsken viisautta ja nöyryyttä kirjoittaa tästä alueesta, koska kukaan ihminen ei ole oikeutettu ”saarnaamaan” ja osoittamaan toisten syntejä, koska jokaisella Jumalan lapsella on omat heikkoutensa. En siis pyri kirjoittamaan ylhäältä päin, ikäänkuin itse olisin synnitön, vaan pyrin asettumaan itse yhtälailla lukijan asemaan.

Aihe ei ole mukava, sen myönnän. Mutta totean, että totuus ei ole aina ihanaa ja mieltä ylentävää, koska jokainen meistä on syntinen pyhän Jumalan edessä. Kukaan ei ansaitse Jumalan mielisuosiota omilla teoillaan, koska monesti vaikuttimemme ovat väärät. Teemme syntiä ennakkoluuloin, ajatuksin ja teoin. Mistä aiheista nyt puhun? Vain muutaman mainitakseni: Jooga, horoskoopit ja ennustajat. Jostain syystä uskovatkin sekoittavat asiansa monta kertaa sekaantumalla esimerkiksi tällaisiin. Miksi horoskooppien lukeminen tai ennustajille soittaminen on huono asia? Tai miksi jatkuvasti yleistyvä jooga-kursseille osallistuminen on muka väärin? En pysty perustelemaan hienoin argumentein kantaani, lähestyn asiaa siltä kannalta, miksi Jumalan tulee olla elämämme valtaistuimella ja esimerkiksi edellämainitut asiat syrjäyttävät hänet siltä. Tiedän yhden ainoan kirjan, jota uskallan suositella jos tahdot perehtyä esimerkiksi joogaan ja mitä Jumala on siitä mieltä. Se on Pekka Reinikaisen noituuden paluu lääketieteeseen. Lisätietoa:

http://www.kuvajasana.fi/tuotteet?selProduct=94&selGroup=29

Mikä sai minut päättämään, että tällä viikolla näiltä alueilta kirjoitan? Jumala näytti minulle hiukkasen inhottavalta tuntuvan näyn: Näin ilkeän demonin, jonka ymmärsin kuvaavan henkivaltaa, joka vaikuttaa esimerkiksi joogan, horoskooppien, enkelien palvonnan, ja ennustajien taustalla. Henkivalta tahtoo orjuuttaa ihmiset pikku hiljaa ja viedä paholaisen orjiksi uudelleen. Taivaan Isä itkee kun hänen lapsensa alkavat leikkimään näiden kanssa.

Katsotaanpa miten Jeesus toimi fariseusten kanssa.

Matteus 15:7-9, 12-14

Te tekopyhät! Oikein on Jesaja teistä ennustanut sanoessaan: Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. Turhaan se palvelee minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmisten käskyjä. Silloin opetuslapset tulivat hänen luokseen ja sanoivat: ”Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat, kun he kuulivat puheesi?” Mutta hän vastasi: ”Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. Älkää heistä välittäkö, he ovat sokeita sokeiden taluttajia. Jos sokea taluttaa sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan.”

Hesekiel 33:31-32

He tulevat sinun luoksesi niin kuin kansan on tapana ja istuvat edessäsi minun kansanani. He kuuntelevat sanojasi mutta eivät tee niiden mukaan, sillä he osoittavat rakkautta suullaan, mutta heidän sydämensä ahnehtii väärää voittoa. Sinä olet heille kuin rakkauslaulu, kauniisti laulettu ja hyvin soitettu. He kyllä kuuntelevat sanojasi mutta eivät tee niiden mukaan.

Meidän tulee lukea nämä jakeet huolellisesti ja ymmärtää, mitä Jumala tahtoo meidän tekevän. Millainen ihminen on tekopyhä? Sellainen, joka näyttelee olevansa jotain, mitä ei todellisuudessa ole. Ikävä kyllä tekopyhyyttä on ilmennyt siitä lähtien kun ihminen lankesi syntiin. Tekopyhyys ilmenee näissä Matteuksen evankeliumin sanoissa niin, että fariseukset osaavat puhua viisaasti ja ihmiset ajattelevat heidän todella palvelevan Jumalaa, mutta heidän suhteensa Jumalaan on kuollut synnin tähden. Mitä Jeesus tahtoo meidän tekevän? Ettei meistä tule samanlaisia! Ettemme yrittäisi näytellä ihmisille ja Jumalalle, että kaikki on kunnossa, vaikka kulissit olisivat jo kaatumassa. Jeesus tahtoi opettaa opetuslapsiaan irtisanoutumaan näennäisestä Jumalan palvelemisesta ja seuraamaan häntä kokosydämisesti. Jos alamme tekemään kompromissejä maailman arvojen kanssa, me eksymme ja ainoa tapa palata takaisin Jumalan luo on tehdä reilusti mielenmuutos. Mielenmuutos ei tarkoita sitä, että minäpä nyt pyydän Herralta anteeksi ja huomenna taas jatkan entiseen malliin, tullen pikku hiljaa flegmaattiseksi, veltoksi, todellisen mielenmuutoksen kanssa. Ei, Jeesus sanoi selkeästi, että se täytyy juurineen repiä pois, jotta voi aidosti nähdä muutoksen. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että alkaa olla tilivelvollinen jollekin luotettavalle Jumalan miehelle tai naiselle elämästään. Fariseuksillakin oli täysi mahdollisuus tehdä parannus ja olen ymmärtänyt, että muutamat heistä aidosti tekivätkin parannuksen ja tunnistivat Jeesuksessa luvatun Messiaan.

Miksi tekopyhyys on niin vaarallista? Koska Hesekielin jaejaksossa näemme, että kuka tahansa voi näyttää olevansa messissä täysillä, mutta sydän on jo paatunut synnin tähden. Miksi on niin vaarallista, jos elämme Jumalan lapsen elämää muille, mutta todellisuudessa emme noudata Jumalan sanaa elämässämme? Siinä ei ole mitään voimaa ja tällainen uskova kyllästyy uskoon ajan saatossa. Miten sitten tulisi toimia joogan tai horoskooppien kohdalla? Jos ajattelemme, että horoskooppien lukemisessa ei voi olla mitään pahaa, me alamme vähättelemään sen vaikutusta mieleemme, ajatuksiimme ja tahtoomme. Sehän on yksi perkeleen juoni. Jos harrastamme joogaa, se tuntuu varmaan hyvältä ja voimme rentoutua arjen keskellä. Itse asiassahan jooga-liikkeissähän ei ole mitään pahaa, mutta henkivalta mikä vaikuttaa sen taustalla sitoo ihmisiä paholaisen orjiksi. Paholaisen juoni on siinä, että alamme vähätellä syntiä, se tuottaa jonkinlaista nautintoa, kunnes Pyhä Henki osoittaa meille synnin ja tulee morkkis. Jos aidosti teemme parannuksen, emmekä jää miettimään mikä tässä on niin väärää, koemme Jumalan armon. Jos taas perustelemme itsellemme synnin tekemistä, se alkaa vaikuttaa salakavalasti koko päähämme ja teemme kompromissejä, sen sijaan, että aidosti katuisimme. Jos jatkamme tässä kehässä kuukaudesta toiseen alamme uskoa enemmän fiiliksiä ja paholaisen valheita kuin Jumalan sanaa. Se on todella vaarallista. Puhun omasta kokemuksesta. Jos emme enää tahdo tehdä parannusta, Pyhä Henki tulee murheelliseksi ja hän hiljenee. Jossain kohtaa voi käydä niin, että huomaamme, ettei usko enää kiinnosta enää ollenkaan, uskovat ystävät ovat pois ja tilalla on uusi kaveriporukka joilla on sama arvomaailma kuin itsellä.

Miten voimme sitten varjella itsemme puhtaana tämän syntisen maailman keskellä, niin ettemme lankea pois Jumalasta? Yksinkertaista: Mitä enemmän rakastut Jeesukseen, uskon elämäsi pysyy fressinä, eikä mikään muu tuota vastaavaa iloa ja nautintoa kuin läheisyys Herramme kanssa. Miten saan pidettyä suhteen Herran kanssa fressinä? Hoitamalla rakkaussuhdetta hänen kanssaan päivittäin. Aika-varkaat vievät keskittymisemme pois hänestä liian helposti. Meidän täytyy siis perustaa elämämme Jumalan sanan varaan ja antaa sen tulla osaksi ajattelu-, toiminta ja tahtomaailmaamme. Silloin emme varmasti eksy pois hänen läheltään. Miten tämän voi pistää käytätöön? Voit alkaa pyytää Herralta yksinkertaisesti syvää halua tutkia Sanaa päivittäin. Siitä minä lähdin monta vuotta sitten, kun tahdoin uudistua uskossa. Kun rukoilin sitä päivittäin, huomasin yhtäkkiä, kuinka Herra tuli rakkaaksi ja tahdoin todella oppia tuntemaan Jeesusta. Siitä on kysymys.

Matteuksen 15 luvun jakeessa 8 sanottiin, että ”tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta.” Tää kertoo minulle sitä, että jos sydämemme täyttyy Herran pelolla, me ei eksytä ja silloin sydän pysyy lähellä Herraamme, koska rakastamme häntä.

Psalmi 34:10-12

Pelätkää Herraa, te hänen pyhänsä, sillä häntä pelkääviltä ei puutu mitään. Nuoret leijonat kärsivät puutetta ja näkevät nälkää, mutta Herraa etsiviltä ei puutu mitään hyvää. Tulkaa, lapset, kuulkaa minua, Herran pelkoa minä teille opetan.

Näissä Daavidin kirjoittamissa sanoissa, jotka Pyhä Henki vaikutti hänessä, näemme miten tärkeää on etsiä ja kunnioittaa Herraa. Jae 10 on suora Jumalan lupaus, että kun me kunnoitamme häntä, hän todellakin pitää meistä huolen. Kun kunnioitamme ja rakastamme Jumalaa, meistä tulee halukkaita viettää aikaa hänen lähellään. Ja kun taivaan Isä tahtoo opettaa, sen parempaa ei voi olla 🙂 Kun lähestymme häntä kunnoittaen, huomaamme, että hän täyttää kaikki tarpeemme ja rakastumme häneen päivä päivältä enemmän.

Tehkäämme siis päätös tänään antaa elämämme jokainen osa-alueemme Jumalalle, viettää aikaa hänen lähellään, satsata ihmissuhteisiin, jotka saavat meidät rakastumaan Jeesukseen enemmän ja toteuttamaan hänen tahtonsa. Sen parempaa elämää ei ole olemassakaan! Ole siunattu Jeesuksen nimessä 🙂 T. Jukka

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

8 + 1 =