Mikä saa sinut iloiseksi?

Minut sai viime maanantaina iloiseksi esimerkiksi pastori Ville Pitkäsen pätkän uusi jakso, jossa hän oli lasten leikkipaikalla ja pomppi laitteella 😀 Se sai naurun kaikumaan autossa.. Toiseksi minua ilahdutti suuresti, kun saavuin Kauhavalle Evijärven suunnasta ja näin rekan hytissä, molemmin puolin+, Helsingin IFK:n riittävän isot kilpilogot :D, se sai minut välittömästi huutamaan IFK! Monenlaiset asiat voivat saada meidät iloitsemaan enemmän tai vähemmän, toisinaan tuntuu, että meidän olisi hyvä iloita arjen keskellä pienistäkin asioista, sen sijaan, että valittaisimme ja näkisimme vain negatiiviset puolet asioista. Pysyvän ilon, olosuhteista riippumatta, saamme Herraltamme.

Nehemia 8:10

Nehemia sanoi vielä: ”Menkää ja syökää rasvaisia ruokia ja juokaa makeita juomia. Lähettäkää maistiaisia niillekin, joilla ei ole mitään valmistettuna. Tämä päivä on pyhitetty meidän Herrallemme. Älkää siis olko murheissanne, sillä ilo Herrassa on teidän väkevyytenne.”

Myönnän heti, irrotin yksittäisen jakeen asiayhteydestään, mutta katsotaan, mitä siitä irtoaa. Iloa voi varmasti ilmaista monin tavoin, tässä israelilaisia kehotetaan nauttimaan ruoasta ja juomasta ja lähettämään köyhille maistiaisia. Syöminen tuo monesti ihmiset kokoon ja silloin voi iloita keskinäisestä yhteydestä, siksi onnistumisen myötä joskus on hyvä tapa tarjota ystävälle ruoka ja iloita yhdessä! Vielä kansaa kehotettiin olla murehtimatta ja iloita Herran hyvyydestä. Siinä on meillekin tänä päivänä erittäin ajankohtainen ja tärkeä muistutus, ettemme anna ulkoisten olosuhteiden määrittää onnellisuuttamme, koska niihin emme voi rakentaa kestävän ilon perustaa. Olosuhteemme arjen keskellä muuttuvat monia kertoja nopeastikin, joten ei kyllä kannata niihin kiinnittää toivoaan ja onneaan. Sen sijaan meidän tulee Filippiläiskirjeen neuvon mukaan (4:3b) iloita siitä, että meidän uskovien nimet ovat elämän kirjassa! Siitä riittää kiitettävää joka päivälle.

Psalmi 37:4

Olkoon ilosi Herrassa, niin hän antaa sinulle mitä sydämesi pyytää. Anna tiesi Herran haltuun ja luota häneen, niin hän sen tekee.

Mikä mieletön Jumalan lupaus! Jos päätämme asettaa toivomme ja onnemme Herraan, hän antaa mitä kaipaamme. Tähän lupaukseen liittyy myös se, että kun pidämme Herraa luotettavana ystävänä ja auktoriteettinamme, annamme hänen ohjata elämäämme ja hän pitää meistä huolta päivittäin.

Psalmi 37:21–24, 38–40

Jumalaton ottaa lainan eikä maksa takaisin, mutta vanhurskas on armahtava ja antelias. Ne, joita Herra siunaa, perivät maan, mutta ne, jotka hän kiroaa, revitään juurineen maasta. Herra ohjaa sen miehen askeleet, jonka tie on hänelle mieluinen. Jos hän lankeaa, ei hän sorru maahan, sillä Herra tukee häntä kädellään.

Kaikki pahantekijät tuhoutuvat, jumalattomien loppuna on perikato. Mutta vanhurskaiden pelastus tulee Herralta, hän on heidän turvansa ahdingon aikana. Herra auttaa heitä ja vapauttaa heidät, vapauttaa jumalattomista ja pelastaa heidät, sillä he turvaavat häneen.

Meidät tulisi siis erottaa jumalattomista siinä, ettemme ole saitoja, vaan anteliaita, koska luotamme Jumalan huolenpitoon, emmekä anna rahan hallita meitä. Jos koemme Herran uskollisuutta ja siunauksia elämässämme, osaamme myös jakaa siitä muillekin, sitä Herra meiltä odottaa mielestäni. Huomaa, että kun osoitamme luottamusta Herraa kohtaan, olemme hänen mielensä mukaisia lapsia. Näin ystävyys- ja rakkaussuhde hänen kanssaan kasvaa ja opimme näkemään, kuinka hän on luotettava, tuli sitten lankeemuksia tai mitä tahansa vastaan.

Jos elät vaikeissa olosuhteissa nyt, voit ottaa nämä jakeet sydämeesi ja vedota niihin, koska Jumalan lupaukset ovat sataprosenttisesti voimassa tänäänkin. Hän itse vakuuttaa juuri sinulle, että hän on sinun turvasi juuri tällä hetkellä, eikä koskaan jätä eikä hylkää sinua. Kun sinä ja minä teemme oman osamme, turvaudumme hänen apuunsa, emmekä omaan apuumme, silloin hän näyttää valtasuuruuteensa ja osoittaa armonsa suuruuden! Eikö ole mahtavaa, että meillä on tällaisen epävakaan ja turvattoman maailman keskellä taivaallinen Isä, joka rakastaa meitä valtavasti ja tuo meidät murheen laaksoista hetkiin, joissa saamme kohdata hänen armonsa ja rakkautensa?! Mistään muualta emme löydä vastaavaa ikinä. Miksi näin on? Ehkä siksi, että hän on luonut meidät omaksi kuvakseen ja on päättänyt olla yhteydessä kanssamme. Hän halajaa yhteyttä meihin ja meillä on vapaus valita syvä, erittäin konkreettinen, kumppanuus hänen kanssaan, sen sijaan, että keskittyisimme tähän näkyvään maailmaan ja yrittäisimme olla oman elämämme jumalia.

Johannes 15:4-5

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niin kuin oksa ei itsestään voi kantaa hedelmää, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, kantaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette voi tehdä mitään.

Näetkö, miten tärkeä pysyvän ilon, suhteemme kestävyyden ja hedelmän kantamisen kannalta on pysyä yhteydessä jatkuvasti Jeesukseen? Tässä on jälleen yksi selkeä lupaus, että jos päätämme seurata häntä tietoisesti, pysyä ja rakentaa yhteyttä hänen kanssaan säännöllisesti, me voimme tuoda uusia ihmisiä Jumalan rakkauden valtakuntaan, kun suhteemme heijastaa hänen hyvyyttään! Jos se ilo ja rauha joka Jeesuksesta huokui hänen palvelutyönsä aikana näkyy meistä, ihmiset eivät voi olla tulematta uskoon. Niin minä tulkitsen näitä jakeita. Johannes Kastajakin ymmärsi tämän, kun hän totesi, että ”Hänen tulee kasvaa, minun vähetä”. Jos me heijastamme Jeesusta oman persoonamme kautta omassa vaikutusalueessamme, ihmiset todella vakuuttuvat siitä, että Jumala on olemassa ja tahtoo pelastaa heidätkin. Kun tähän yhdistetään vielä se, että alamme tuomaan taivaan maan päälle, siis kohtaamaan ihmisiä missä tahansa kadulla ja rohkaistumme rukoilemaan sairaiden tai hankalien olosuhteiden painaessa heitä, Herra oman nimensä kunniaksi tekee ihmeitä ja kutsuu ihmiset pelastukseen. Ollaanko me valmiita ja halukkaita siihen? Minä tahdon olla.

Mieti nyt hetki jos alkaisit työpaikallasi heijastaa Herran antamaa iloa, rohkaisemaan ja lohduttamaan työkavereita, eivätkö he kaipaa juuri sitä? Voit loistaa maanantaiaamuna ja olla Herran työtoveri ja ystävä siellä, mihin hän on sinut asettanut tiettyä tarkoitusta varten. Ole siunattu Jeesuksen nimessä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

46 − 41 =