Jumala rohkaisijana

Morjesta rakkaat lukijat! Tovi aikaa sitten kirjoittelin itsetunnosta, ja sydämelleni nousi halu kirjoittaa siitä lisää, koska arvostamani Jumalan nainen Joyce Meyer kirjassaan uusi päivä, uusi sinä sohaisi asiaa todella osuvasti. Ajatus oli tämän kaltainen: Sun täytyy tulla toimeen itsesi kanssa, koska et pääse sekunniksikaan pois itsesi luota. Ja aivan kuten Jeesus kehotti meitä jokaista, että rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi (Matt. 22:39). Itse sovellan tätä niin, että jos en osaa rakastaa terveellä tavalla itteäni, en osaa rakastaa muitakaan. Ja tottakai tähän liittyy myös tää oleellisesti: Rakasta Herraa, Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi (Matt. 22:37). Jos me vastaanotetaan Jumalan rakkautta, kykenemme rakastamaan häntä, itseämme ja lähimmäisiämmekin. Tutkitaanpa millainen meidän Herramme on.

Joosua 1:1-9

Kun Herran palvelija Mooses oli kuollut, Herra sanoi Joosualle, Nuunin pojalle, Mooseksen palvelijalle: ”Minun palvelijani Mooses on kuollut. Nouse siis nyt ja mene tämän Jordanvirran yli yhdessä koko tämän kansan kanssa siihen maahan, jonka minä annan heille, israelilaisille. Jokaisen paikan, jota jalkanne tallaa, minä annan teille, niin kuin olen Moosekselle puhunut. Maa autiomaasta ja Libanonista suureen virtaan, Eufratvirtaan sekä koko heettiläisten maa auringonlaskun puolella olevaan Suureenmereen asti, on oleva teidän aluettanne. Kukaan ei kestä sinun edessäsi koko sinun elinaikanasi. Niin kuin minä olin Mooseksen kanssa, niin Minä olen sinunkin kanssasi. Minä en jätä enkä hylkää sinua. Ole luja ja aivan rohkea, sillä sinä jaat tälle kansalle perinnöksi sen maan, jonka minä heidän isilleen vannomallani valalla olen luvannut antaa heille. Ole vain luja ja aivan rohkea ja noudata kaikessa toiminnassasi tarkoin sitä opetusta, jonka palvelijani Mooses on sinulle antanut. Älä poikkea sitä oikealle äläkä vasemmalle, jotta menestyisit, missä ikinä kuljetkin. Älköön tämä lain kirja väistykö sinun suustasi, vaan mietiskele sitä päivin ja öin, että noudattaisit tarkasti kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu, sillä silloin sinä onnistut ja menestyt tielläsi. Enkö minä olekin käskenyt sinua: Ole luja ja rohkea! Älä säiky äläkä kauhistu, sillä Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi, missä ikinä kuljetkin.”

Siis en voi sanoa mitään muuta, kuin, että wau! Tää on niin timanttia rohkaisua jokaiselle joka tätä ajatuksen kanssa lukee ja sisäistää! Niin mielettömän rohkaisevaa settiä, että jos olen joskus alla päin ja mietin, onkohan Jumalakin minut hyljännyt, luen tämän jaejakson ja varmistun, että aivan kuten hän oli Mooseksen, Joosuan ja kaikkien muiden pyhien auttaja ja rohkaisija, hän on myös minunkin! Ihan pari poimintaa aluksi. Montako lupausta Herra antaa Joosualle tai muistuttaa aiemmin antamistaan tämän jakson aikana? No, jos luemme tarkasti, niin jokaisessa jakeessa on vähintään yksi lupaus. Löysin yhteensä 10. Halleluja millainen Isä meillä on! Huippukohtana pidän jaetta viisi. Jossa Jumala ilmaisee itsensä erittäin läheisellä tavallaan, käyttäen Minä olen – nimeä itsestään.

Montako kertaa Jumala kehottaa Joosuaa olemaan luja ja rohkea? Kolme kertaa. Miksi? Varmaan siksi, että Joosua muistasi sen olevan hänen Herransa tahto, kirkkaasti! Jumala, joka on luonut meidät, tuntee meidät läpikotaisesti, siksi hän tietää tavat, jolla vastaanotamme hänen sanomansa parhaiten. Monestiko jaejaksossa viitataan Moosekseen? Neljä kertaa. Miksikö? Jakeessa yksi Joosuaa kutsuttiin Mooseksen palvelijaksi. Hän seurasi hänen esimerkkiään parhaiten israelilaisista, esimerkiksi, kun Mooses oli neuvottelussa Jumalan luona vuorella 40 päivää ja yötä, Joosua oli vuorella, eikä leirissä, jossa muut israelilaiset päätyivät palvomaan epäjumalaa. Taas Jumala osoittaa, kuinka hän tiedostaa Joosuan tärkeimmän esikuvan ja käyttää häntä sitouttaakseen itseensä ja rohkaistakseen häntä.

Jakeessa kaksi Jumala tunnustaa tosiasiat ja osoittaa tarkasti, mikä on hänen tahtonsa. Aivan kuten varmasti oli Jumalan tahto, että Joosuasta tuli Mooseksen seuraaja, mikä sinänsä oli valtava vastuu suuren kansan johtajana, hän heti osoittaa, mitä hän odottaa häneltä. Jumala ei ole huono johtaja, ja sano, että mietiskelepä itse ja pohdi, mitä sinun tulee tehdä kansan johtajana. Sen sijaan hän antaa selkeät koordinaatit Joosualle, mitä tulee tehdä heti kättelyssä. Itselleni pomppasi kaksi asiaa: Ensin todetaan, että Mooses on poissa. Seuraavaksi sanat nouse ja mene. Tämän yksiselitteisemmin ei voida opettaa. Jakeen lopussa Jumala lupaa, että hän antaa maan israelilaisille. Hän ei johdata koskaan harhaan, vaan päämäärä on selkeä!

Jakeessa kolme jatketaan suurta tehtävää: Tässä näemme kaksi tärkeetä asiaa. Jälleen selkeä lupaus ja muistus siitä, että Jumala on liittouskollinen, sen minkä hän lupasi jo aiemmin Moosekselle, hän pitää voimassa. Joosuan on helppo luottaa hänen uskollisuuteensa ja rakkauteensa. Pieni sivuhuomautus: Mieti, miltä Joosuasta tuntui, kun Kaikkivaltias lupaa, että jokaisen paikan, jota jalkanne tallaa, hän antaa. Tää on jotain järisyttävää! Kun me tänä päivänä lähestymme Jumalaa, ja koemme hänen puhuvan henkeemme joko suoraan tai Raamatun kautta, hän osoittaa, että hän tahtoo siunata omiaan! Voimme rukouksessa julistaa hänen tahtoaan tapahtuvaksi tänäänkin ja vallata alaa. Meidän tulee ottaa tämä sana profeetallisena vastaan, koska hän odottaa, että hänen lapsensa etsivät häntä. Hän tahtoo ilmestyä voimallisesti tänäänkin, parantaa sairata ja pelastaa kokonaisia kansakuntia!

Jae neljä alleviivaa edelleen hänen uskollisuuttaan, ja kertoo täsmällisesti alueen, jonka israelilaiset tulevat valtaamaan. Joosua nöyränä Jumalan miehenä kunnioittaa Herraansa, ja ilmoittaa kansalle alueen, jonka hän on luvannut antaa. On varmasti mahtava lähteä taisteluun, kun tietää, että Jumala tulee antamaan nämä alueet kansalleen. Jae viisi on mykistävä, kuten jo totesin. Ensin Jumala ohjeistaa Joosuaa lähtemään kansan edellä, ilmoittaa alueen jonka he valtaavat, antaa kolme lupaustaan ja sitten hän sanoo: Kukaan ei kestä sinun edessäsi koko sinun elinaikanasi. Mieti, miltä Joosuasta tuntuu. Koko elinaikanasi. Se ei ole pieni lupaus. Se on valtava. Viholliset ovat suuria kansoja. Mutta Jumala on heitä voimallisempi. Sitten Jumala jatkaa: Niin kuin minä olin Mooseksen kanssa, niin Minä olen sinunkin kanssasi. Tämä on mieletöntä. Jumala nostaa Joosuan Mooseksen rinnalle tietyssä mielessä. Sen täytyy tuntua aivan uskomattomalta. Niin monta vuotta uskollisesti Joosua oli palvellut Moosesta ja nyt Jumala, jota hänen esikuvansa palveli, rohkaisee valtavalla tavalla.

Lopuksi Jumala vielä antaa voimallisen sanan meille kaikille: Minä en jätä enkä hylkää sinua. Kelaa nyt vielä. Ensin hän lupaa murtaa Joosuan vastustajat koko hänen elinaikansa ajan. Sitten hän rohkaisee arvostamaansa palvelijaa ja lopuksi muistuttaa, ettei hän puoleltaan ikinä hylkää eikä jätä! Jos joka päivä muistuttaisimme itseämme pelkästään tällä yhdellä jakeella, uskallan väittää, että suhteemme elävään Jumalaan alkaisi tuntua todella hyvältä. Sen lisäksi me rakastuisimme häneen syvästi. Alkaisimme luottamaan häneen enemmän, emme pelkäisi enää samalla tavalla epäonnistumisia, koska nekin kuuluvat elämäämme väistämättä. Kokisimme jatkuvasti, kuinka hyvä ja rakastava taivaallinen Isä meillä on ja tahtoisimme mielellämme tehdä hänen tahtonsa elämässämme. Antaisimme koko elämämme hallintavallan hänen hyviin käsiinsä ja rakastaisimme enemmän lähimmäisiämme! Kaikki tämä perustuu siihen, että alamme uskomaan ja näkemään, että Jumala on aina hyvä ja uskollinen elämämme jokaisena päivänä, riippumatta olosuhteista joissa elämme.

Perustuen jakeessa viisi oleviin lupauksiin, plus aikaisempiin, Jumala kehottaa ystäväänsä olemaan aina luja ja rohkea, koska kaikki on paremmin kuin hyvin. Tässä näemme myös Jumalan johdonmukaisuuden: Ensin hän lupasi antaa maan israelilaisille ja tässä hän ohjaa jo kansanjohtajaa luottamaan perintöön, joka on luvattu aiemmin. Hän lupaa, että hän itse saa jakaa sen. Luottamus kasvaa. Jakeessa seitsemän Herra antaa ohjeita. Mikä oli se opetus, johon Jumala viittasi Mooseksen antamana? Opetus, jonka hän itse opetti Mooseksen kautta israelilaisille. Menestys perustuu niin silloin, kun tänäänkin siihen, että noudatamme Jumalan suunnitelmaa ja tahtoa tarkasti. Miten se on mahdollista, kun erehdymme helposti elämässämme? Sitoutumalla Jumalaan. Anomalla rukouksessa, että Herra tahdon tehdä tänään sinun tahtosi koko sydämestäni. Siitähän tässä on kysymys. Jumala odottaa, että hänen rakkaat lapsensa sitoutuvat sataprosenttisesti ja kokosydämisesti häneen, koska hän on sitoutunut meihin!

Jakeessa kahdeksan puhutaan lain kirjasta. Mikä se on? Tänä päivänä puhumme Raamatusta. Tässä Jumala täsmentää vielä miten voimme vaeltaa hänen tahdossaan. Mietiskelemällä hänen sanaansa. Meidän tulee siis pyytää Pyhää Henkeä valaisemaan Raamatun sana, jotta osaisimme tulkita oikein pyhää Jumalan Sanaa. Kun itse valmistun kirjoittamaan blogia, yleensä polvistun ja rukoilen, että Herra anna minulle se armo, että osaisin jollain tavalla rohkaista lukijoita. Huomatkaamme, että kun opettelemme lukemaan sanaa päivittäin, se alkaa muuttaa meitä. Sillä edellytyksellä, että olemme läpinäkyviä suhteessa Jumalaan. Jos annamme Jumalan sanan muovata meidän sydäntämme, alamme noudattamaan hänen tahtoaan ja sitä seuraa lupaus: silloin sinä onnistut ja menestyt tielläsi. Aivan kuten Joosuankin tuli noudattaa Jumalan sanaa, meidänkin tulee, jos tahdomme rikkaan ja yltäkylläisen elämän. Jakeessa yhdeksän Jumala muistuttaa, ettei Joosuan (eikä meidänkään) tarvitse pelätä mitään pahaa. Hän käskee meidän pitää rohkeudesta kiinni aina, tuli mitä tuli. Eikä meille satu mitään pahaa, koska Jumala on turvanamme missä tahansa olemmekin.

Roomalaiskirje 8:31-32

Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssaan!

Tämä jae antaa erinomaisen yhteenvedon tämän kertaiselle kirjoitukselle. Aivan kuten hän oli Joosuan ja kaikkien pyhien kanssa, niin hän on meidänkin kanssamme. Hän osoitti suuren rakkautensa meitä kohtaan antamalla Jeesuksen ja hänen kauttaan sovittamalla ihmiskunnan, jotta yhteys Luojan ja ihmisen välillä ennalleenasetettaisiin. Luota Jumalan Isän rakkauteen alkavalla viikollasi! Jumalan runsasta siunausta sinulle 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

98 − 90 =