Kokonaisvaltainen antautuminen Jumalalle

Loma on lusittu ja on taas arjen aika.. Loman aikana Herra on opettanut lisää siitä, miten elintärkeää omalle jumalasuhteelleni on täysi läpinäkyvyys. Mikään ei auta, jos yritän peitellä omia syntejäni, tehdä itseäni paremmaksi. Lopputulos kaikesta on tämä: Minä tarvitsen Jeesusta joka päivä enemmän elämäni Herrana! Rakas seurakuntapastori Jacob Huttunen on lainannut muutamia kertoja myös näitä Salomonin viimeisiä sanoja Saarnaajan kirjassa:

Saarnaaja 12:13

Loppupäätös kaikesta, mitä on kuultu on tämä: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä. Niin tulee jokaisen ihmisen tehdä.

Mitä tätä ennen Salomo on kuvannut? Kuinka turhaa kaikki on maailmassamme. Mikään ei ole siis pysyvää, joka tuottaisi meille lopullisen tyydytyksen. Salomon loppupäätös on mielenkiintoinen siksi, koska emme pysty tekemään Jumalan tahtoa ilman, että syvästi kunnioitamme elämämme Herraa. Jotta meille Jumalan lapsille tulee tahto tehdä hänen tahtonsa, sitä ennen on nöyrryttävä hänen edessään. Palaamme taas siihen, kuinka paljon tarvitsemme Jumalaa ja hänen Poikaansa. Ilman kolmiyhteisen Jumalan apua jokainen epäonnistuu oman elämänsä vaelluksessaan, se on varmaa.

Miten voimme tulla siihen pisteeseen, että tunnustamme olevamme toivottomia suhteessa omia syntejämme ja riippuvuuksiamme kohtaan? Hoitamalla suhdettamme Jumalaan. Ilman rukousta ja Sanan edessä viipymistä, Pyhä Henki ei pääse näyttämään ilmestystä meille omasta tilastamme. Vaatii todellista nöyryyttä kärsivällisesti katsoa Sanan peiliin ja saada ilmestys omasta langenneesta luonnostamme. Noissa hetkissä itse murrun kerta toisensa jälkeen aivan kokonaan. Ongelman ydin ei siis ole varsinaisesti käytöksemme, vaan sydän, joka on yhteistyössä paholaisen kanssa syntiinlankeemuksen takia. Se mitä sydämessä on, paljastuu väistämättä. Siksi sydämemme täytyy jatkuvasti muuttua pyhityksen kautta, jotta sydämemme puhdistuu ja käytöksemme muuttuu. Tämä on piiiitkä prosessi, koko elämän kestävä. Mutta tahdommeko antautua siihen sata prosenttisesti? Jos antaudumme Jumalan edessä kolmekymmentä prosenttisesti, voimme olla varmoja siitä, että tuloskin on laiha, sen sijaan, jos nöyrrymme ja päätämme antautua kokonaan hänelle, silloin todellinen muutos on mahdollinen.

Roomalaiskirje 12:1-2

Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehotan siis teitä, veljet: Antakaa ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. Älkää mukautuko tämän maailmanajan menoon, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, jotta voisitte tutkia, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.

Paavali vetoaa Jumalan valtavaan rakkauteen Jeesuksessa, että jokainen uskova antautuisi hänelle kokonaan. Jotta päätöstä seuraisi oikeita tekoja, se vaatii lujan päätöksen antautua päivittäin, siis imitoida Jeesusta ja olemaan valmis tarvittaessa myös kärsimään uskonsa tähden. Päätöstä seuraa paholaisen vastustaminen konkreettisesti. Kun alistamme oman elämämme Jumalalle ja hänen auktoriteetilleen, hän saa määrittää, keitä olemme. Silloin sydämemme ei tahdo enää alistua paholaisen ja synnin orjaksi, vaan vastustamme sitä. Vaikka välillä epäonnistumme, nousemme, koska se ei ole enää identiteettimme: Emme ole enää luusereita vaan voittajia Kristuksessa! Silloin koemme Jumalan uskollisuuden ja hyvyyden. Sydämemme oppii päivä päivältä Jumalan läsnäolossa rakastamaan sitä, mitä Herramme rakastaa.

Paholainen on ovela. Kerron esimerkin. Kävin katsomassa elokuvan ja loppukohtauksessa johtaja kysyi alaiseltaan, mitä tehdä entisen agentin suhteen. Työntekijä vakuutti vilpittömästi, että hän saa agentin palaamaan firmaan, koska heillä on hyvä suhde ja hän on isänmaallinen. Johtaja esitti jatkokysymyksen, että mitä sitten tehdään, jos kaikesta huolimatta agentti ei palaakaan heille töihin? Työntekijä sanoi, että siinä tapauksessa hän on potentiaalinen uhka ja hänet täytyy tappaa. Tilanne päättyi siihen, että entinen agentti tapasi tämän työntekijän hetki tämän jälkeen ja hän oli selvillä työntekijän juonesta ja pääsi karkuun.

Saatana, valheen isä, toimii osittain näin. Se pyrkii näyttämään synnin niin kauniisti kuin mahdollista ja valehtelee, ettei se mitään haittaa. ”Voit aivan hyvin tehdä syntiä, ehdit joskus myöhemmin katua sitä. Katso nyt, kuinka kaunis tämä asia on, se tyydyttää kaikki tarpeesi, älä vaan kiellä sitä itseltäsi!” Ennen kuin huomaammekaan, olemme sellaisissa ongelmissa, ettei mitään järkeä. Saatanan päämäärä on tuhota aivan kokonaan jokaisen Jumalan lapsen ja jumalattoman elämä ja viedä kaikki toivo pelastuksesta. Taivaan Isä itkee, kun emme ymmärrä, että hän on jo Jeesuksessa ratkaissut ikuisesti syntiongelman juuren, synnin valta on murrettu jo Golgatalla! Meillä jokaisella on vapaa pääsy pyhän Jumalan eteen Jeesuksen ansiosta ja hän voi muuttaa asenteemme syntiä kohtaan. Miten sitten pääsemme nauttimaan tuosta jumalasuhteesta tulevasta voimasta, joka vapauttaa meidät todelliseen vapauteen?

Luin joskus sarjakuvamuotoon puetun traktaatin, jossa esiintyivät nuori mies, uskova mies, kaksi demonia ja paholainen. Puistossa uskova mies alkaa keskustelemaan nuoren miehen kanssa ja saa hänet tekemään uskon ratkaisun. Demonit ilmoittavat johtajalleen tilanteen pikavauhtia ja saavat selkeät ohjeet, joiden avulla he saavat pojan luopumaan uskostaan. Perheessä pojan uskoontulo saa aikaan rankan vastareaktion ja kun poika rukoilee sänkynsä vieressä polvillaan, äiti tulee huoneeseen ja kertoo, että hänen ystävänsä tulivat hakemaan hänet. Poika lähtee mukaan, mutta ei ala ryyppäämään heidän kanssaan, vaan tunnustaa uskonsa, jota pilkataan. Demoni kuiskuttaa hänen ajatuksiinsa, että ”nyt kyllä häpeät itseäsi”. Poika lähtee uskovan miehen kanssa seurakuntaan rukouskokoukseen ja kun demonit jäävät pois matkasta, eivätkä häiritse häntä, käy niin, että demonien johtaja, ilmoittaa heille, että poika löysi tänä iltana PÄÄVOIMAVIRRAN lähteen! Lopputulos on se, että Jumala alkaa voimakkaasti käyttämään nuorta miestä ja evankeliumi leviää nopeasti, pelastaen paljon ihmisiä.

Tästä sarjakuvasta opin paljon: Kun olemme lähellä Herraa, voimme elää Jeesuksen voittosaatossa lankeamatta syntiin. Pojan itsetunto ei perustunut lähimmäisten hyväksyntään, vaan hän ymmärsi, että Jeesuksen tähden hän on kokonaan hyväksytty! Kun vietämme aikaa rukouksessa ja uskovien yhteydessä, sisällämme asuva Pyhä Henki vahvistuu ja löydämme todellisen päävoimavirran lähteen! Tarvitsemme sekä yhteistä, että yksityistä rukousta, molemmille on todella tarvetta :).

Jos ajan pihalla autolla, enkä keskity katsomaan eteenpäin, vaan katson sivulle jatkuvasti, voin ajaa ojaan tai törmätä johonkin. Älä keskity olosuhteisiin, joihin et voi vaikuttaa, tai syntiin, vaan keskity katsomaan Jeesukseen. Silloin olet turvassa vaaroilta, joilla paholainen pyrkii eksyttämään Jumalan lapset.

Jokainen Jumalan lapsi voi voittaa kaikki paholaisen kiusaukset Jeesuksen tähden. Meidän omat ponnistelut eivät auta. Oli tilanteesi tänään mikä tahansa, voit olla varma, että Jumalalla on hyvä suunnitelma elämällesi: Jeremia 29:11 sanoo ”sillä minä tunnen ajatukseni, joita minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra. Ne ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia – minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.” Ota kiinni tästä Jumalan lupauksesta ystäväni ja luota, että sinä olet rakastettu, täysin hyväksytty, et tarvitse mitään muuta, koska Jumala on korkeampi kaikkea muuta. Ole siunattu Jeesuksen nimessä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

− 2 = 7