Onko Pyhä Henki tervetullut?

Annanko hänelle kaikki valtuudet toimia elämässäni, niin kuin näkee parhaaksi?

Kun lukee ensimmäistä lukua Luukkaan evankeliumista, ei voi olla huomaamatta, kuinka voimallisesti taivas on yhteydessä ihmisiin. Ensin Jumala lähetti enkelinsä kertomaan Sakariaalle ilouutisen Johannes Kastajan syntymästä, sitten Marialle Jeesuksen syntymästä. Katsotaanpa mitä tapahtui sen jälkeen, kun Maria kuuli enkeliltä, että hänen sukulaisensa Elisabet on raskaana vanhoilla päivillään:

Luukas 1:39-45

Niinä päivinä Maria lähti matkaan ja kiiruhti vuoriseudulle erääseen Juudean kaupunkiin. Hän meni Sakariaan taloon ja tervehti Elisabetia. Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja Elisabet täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huudahti kovalla äänellä ja sanoi: ”Siunattu olet sinä naisten joukossa, ja siunattu on sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minulle tapahtuu tällaista, että Herrani äiti tulee minun luokseni? Samalla hetkellä kun tervehdyksesi ääni tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani. Autuas se, joka uskoi, sillä se, mitä Herra on hänelle puhunut, on käyvä toteen!”

Kelaa nyt vähän! Elisabet on oikeasti jo iällä ja Maria on teini ikäinen. Jotain mieletöntä kätkeytyy näiden naisten ja Sakariaan elämään. He olivat Hengessä palavia, sen minä ainakin aistin näitä jakeita lukiessa. He olivat halukkaita olemaan yhteistyössä ja kuuliaisia Jumalalle. Huomaa, miten ylenpalttisella riemulla ja kunnioituksella Elisabet tervehtii nuorta serkkuaan, kun Pyhä Henki on paljastanut hänelle, että hän kantaa Jumalan Poikaa, vaikkei kukaan ole hänelle siitä kertonut. Nämä naiset olivat todella samalla aaltopituudella ensikohtaamisessaan.

Roomalaiskirje 5:5

Mutta toivo ei tuota pettymystä, sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

1 Johanneksen kirje 4:16

Me olemme oppineet tuntemaan sen rakkauden, joka Jumalalla on meitä kohtaan, ja me uskomme siihen. Jumala on rakkaus. Joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

Mitä näistä jakeista pitäisi ajatella? Raamattu osoittaa selkeästi, että Jumala on rakkaus. Kun tulimme uskoon, opimme Jeesuksen kautta tuntemaan Jumalan rakkauden, samalla meistä tuli Pyhän Hengen temppeleitä ja hän asuu meissä. Jos valitsemme olla avoimia Pyhälle Hengelle ja kuuliaisia hänen neuvoilleen, täytymme jatkuvasti Jumalan rakkaudella! Eikö olekin mahtava uutinen! Miksi on niin tärkeää täyttyä Pyhällä Hengellä ja Jumalan rakkaudella? Koska jokaisen uskovan tehtävä on loistaa Jumalan valoa maailmaan! Sinua ja minua ei olla pelastettu vain itseämme varten, vaan siksi, jotta muutkin voisivat löytää todellisen vapauden ja rauhan sydämeensä hänessä.

Tänä aamuna Pyhä Henki puhui henkeeni, että uskovien tulisi tehdä parannusta. Ai mistä? Siitä, miten kohtelemme lähimmäisiämme, jotka ovat jääneet sivuun seurakunnan keskeltä ja kenties elävät nyt maailmassa. Maailma on oikeasti todella julma. Se voi näyttää hetken aikaa kauniilta ulkoapäin, mutta se muuttaa ihmistä tämän maailman herran, saatanan toivomaan suuntaan. Siksi meidän uskovien on aika herätä. Tiedostammeko, että jos olemme välinpitämättömiä tuntemastamme henkilöstä, se on väärä toimintatapa Isän silmissä? Hän antoi Jeesuksen kuolemaan hänen vuokseen aivan yhtä lailla kuin meidänkin. Isä rakastaa häntä samalla rakkaudella kuin minuakin.

Kenties saatana sai valehdeltua näille henkilöille ja koska ei ollut ketään lähellä, joka olisi voinut rakkaudellisella tavalla oikaista väärän käsityksen, he luulivat, että Jumala ei voi antaa heille enää anteeksi. Se on totta, että jos henkilö tietoisesti sanoo hyvästit Jumalalle ja tekee sen alleviivaten, ettei tahdo enää kuulla Jeesuksesta tai Jumalasta mitään, hänen on vaikea tulla takaisin, koska on tehnyt harkitun päätöksen. Silti tällaistakin henkilöä meidän tulee rakastaa, eikä sulkea pois yhteydestä, ellei hän sitä itse toivo.

Mutta on varmasti niitä, jotka ovat sekoittaneet pahasti asiansa maailmassa ja miettivät, onko joku joka voi pelastaa minut tästä sotkusta? Jos aidosti joku osoittaisi heille Jumalan rakkautta, eikä alkaisi moralisoida tai tuomita synneistä ja kertoisi, että Herran armo kuuluu niille, jotka aidosti tekevät parannuksen ja tahtovat seurata Jeesusta kokosydämisesti, moni saattaisi tarttua tuohon pelastusrenkaaseen. Tunnetko ihmisiä jotka ovat kenties tällaisessa tilassa?

Pyhä Henki tuo läheisyyden, koska kolmiyhteinen Jumala on rakkaus. Siellä missä kunnioitetaan Jumalaa, siellä myös voidaan tuntea hänen voimakas läsnäolonsa. Huomaa, että rakkaus rakentaa ja antaa anteeksi, kovuus erottaa ihmiset toisistaan. Siellä missä Herran Henki on, siellä on vapaus. Vapauden ilmapiirissä ihmiset hyväksytään, ollaan aidosti kiinnostuneita heistä, osoitetaan empaattisuutta, eikä vaadita tiettyä tasoa, jotta he pääsisivät kosketuksiin kanssamme.

Meidän täytyy muistaa, että itse olimme Jumalan vihollisia ennen kuin Jeesus tuli tekemään synnin ja perkeleen orjat vapaaksi, jotta meillä oli mahdollisuus päästä tähän lapsen asemaan! Me emme saa enää sulkea ihmisiä pois ja vaatia heiltä tekoja, jotta he ansaitsivat pelastuksen ja hyväksyntämme. Jos osoitamme ihmisille aitoa välittämistä ja kuljemme rinnalla, he alkavat ihmettelemään mistä tämä rakkaudellinen toimintatapa on peräisin? Kun olemme luoneet kontaktin, kohdanneet ihmisen, Pyhä Henki antaa meille ohjeet johtaa heidät rakastavan Jumalan yhteyteen. Kuten yksi biisintekijä asian ilmaisi, rakkaus on aseemme, älkäämme väheksykö sitä. Juuri näin Jeesus toimi, siksi fariseukset närkästyivät, kun hän tahtoi viettää aikaa syntisten kanssa, siksi Jeesus sanoikin, etteivät terveet tarvitse parantajaa, ja ettei hän ole tullut kutsumaan parannukseen vanhurskaita vaan syntisiä (Luukas 5:30-32).

Eilen illalla sain todistaa jotain sanoinkuvaamattoman kaunista, kun Seinäjoen Vapaakirkolla järjestetty LakeusHope tapahtumassa koimme voimakasta Jumalan läsnäoloa, kuulla Frans Rautalahden, Niklas Niemelän ja Pekka Perhon lyhyet puheet ja palvoa Jumalaa ILTA Musicin johdattamana. Uskon, että jotain merkittävää tapahtui ja tulee tapahtumaan, koska tulimme yhteen riippumatta siitä mistä seurakunnasta itse olemme. Jos aidosti kunnioitamme toinen toisiamme, toimimme Jeesuksen osoittamalla tavalla ja Herra laskee silloin voimakkaan läsnäolonsa! Juuri tätä saimme kokea ja juuri siksi uskon, että muutamien oli helppoa antaa elämänsä Jeesukselle tuona iltana!

Pyhä Henki on sillanrakentaja, eli yhteyden rakentaja, hänellä on sama päämäärä kuin Isällä ja Pojalla: ohjata rakastamaan, jotta Jumalan rakkaus saisi kanavoitua kaikkiin ihmissuhteisiin ja jatkuvasti lisääntyä! Jos Jumalan rakkaus lisääntyy kauttamme, kun jaamme sitä eteenpäin, silloin maamme todella voi muuttua. On kyse siitä, mitä me päätämme tehdä. Jos alistumme Jumalan tahtoon, tottelemme Pyhää Henkeä. Meidän tulee toimia kuten Jeesus teki: hän todella osoitti rakkautta kaikille ihmisille, hän ei työntänyt heitä pois läheisyydestään, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta: tekopyhiä hän ei silittänyt päähän, vaan osoitti heille kovimmat sanansa, koska he eivät tahtoneet tehdä parannusta, koska näyttelivät olevansa muita parempia ja pyhempiä kuin todellisuudessa olivat. Tällaisia ihmisiä on vaikea tavoittaa, koska he eivät ole läpinäkyviä. Jos ihminen ei nöyrry pyhän Jumalan edessä myöntämään omaa syntisyyttään ja on päättänyt jatkaa valitsemallaan tiellä, sille emme voi tehdä mitään.

Työssäni kohtaan todella monenlaisia ihmisiä. Viime viikolla tapasin erään henkilön ja koska olen käynyt hänen työpaikallaan useita kertoja ja keskustellut, hän avautui elämästään ja tunnisti stressitasonsa nousseen erinäisten tapahtumien johdosta. Hänellä oli yksi pakokeino unohtaa elämänsä haasteet hetkeksi ja se oli jalkapallon seuraaminen. Kun olin melko kauan kuunnellut hänen tarinaansa rohkaistuin lopulta sanomaan (uskoakseni Hengen johdatuksesta), että olen uskovainen ja ilmaisin, että uskon tän tapaamisen olevan Jumalan johdatuksen tulos, jotta hän sai purkaa sydäntään jollekin. Kun ehdotin, että rukoilisin lyhyesti hänen puolestaan hän kieltäytyi ja sanoi, että tietää kyllä kenen puoleen kääntyä, jos tarvii apua.

Tällä kertaa hän ei ollut valmis, mutta nyt hän tietää, että mikä minä olen miehiäni. Ikäväkseni huomasin hänessä tiettyä patoutunutta negatiivisuutta, ehkä jopa katkeruutta esimiestään kohtaan. Muutos lähtee siis sydämestä. Ilman, että tunnustaa olevansa heikko ja tarvitsevansa apua ja rukousta, muutos ei voi tapahtua. Pois ajaessani rukoilin tän miehen puolesta, jotta hän voisi parantua ja antaa anteeksi. Muuta ei voi, kun rukoilla, että hän pystyisi ei vain purkamaan sydäntään, vaan myös vapautumaan vihasta, joka kalvaa sydäntä. Rukous on silta Jumalan luo, jota emme saa väheksyä. Sen kautta me kaikki olemme vastaanottaneet Jumalan armon elämäämme.

Jos sanomme, että Pyhä Henki saa hallita elämäämme kaikilla osa-alueilla, sitä tullaan koettelemaan. Usko kasvaa koetuksissa ja koetusten kestäminen antaa voimaa uskoa, että olemme oikealla tiellä. Rukoilen, että Pyhä Henki todella saa hallita elämäämme, niin että toimimme Jumalan rakkauden välikappaleina arjessamme ja osaamme myös myöntää omat puutteemme ja virheemme. Siunausta sinun viikkoosi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

− 1 = 4