Houm Conference 2017

Nyt on hyvä tunnustaa, että Jumala on armossaan saanut tehdä työtä elämässäni niin, että olen saanut yhteyden takaisin Houmissa käyviin ihmisiin. Kun kaksi vuotta sitten tapahtui se, että he perustivat oman seurakunnan ja osa heistä lähti Seinäjoen Helluntaiseurakunnasta, minulla oli todella vaikeaa rakastaa heitä. Päätin silloin jatkaa Johanneksen ja Niklaksen siunaamasta, koska Raamattu niin selkeästi kehottaa siihen. Silti haavat jotka tulivat lähdössä olivat totta.

Minun piti opetella muistamaan, että jokainen Houmiin lähtenyt on edelleen Jumalalle rakas lapsi. Herra armossaan on kasvattanut ja kun olen siunannut heitä sydämeni alkoi sulaa. Päätin antaa anteeksi, että ero tapahtui ja sen kautta alkoi muistuttaa siitä yhteydestä mikä minulla oli aikaisemmin Niklaksen kanssa. Lopulta rohkenin lähettämään viestin ja kun tapasimme kodissani pari kuukautta sitten, sain sydämestäni pyytää anteeksi omaa asennoitumistani. Tämän jälkeen huomasin, kuinka rakkaus houmilaisiin alkoi palautumaan. Tänä päivänä olen erittäin kiitollinen, että tämä silloin kipeä aihe on muuttunut Jumalan valtakunnan voitoksi: Tänään näen Houmissa seurakunnan, jolla on kyky tavoittaa ihmisiä ja tuoda heidät Jumalan perheeseen. Olen kiitollinen, että tahtovat palvella Jumalaa koko sydämestään niillä lahjoilla, jotka Herra on heille antanut.

Kirjoittamishetkeen mennessä ehdin osallistua kolmeen steppiin, eli tapahtuman tilaisuuteen ja mietin, minkälaisia asioita on jäänyt mieleeni. Ainakin se, kuinka perjantai iltana kun olin pistänyt takin naulakkoon ja jäin odottamaan ovien avaamista, huomasin yhden periaatteen Houmin aktiiveista: Monet tulivat tervehtimään ja kysymään aidosti, mitä kuuluu. Mielestäni tällaista small talkia tarvitaan tämän päivän seurakuntiin kipeästi, koska se luo yhteenkuuluvuutta merkittävästi!

Perjantai iltana kun odotin ovien avaamista ja saliin pääsyä, keskustellessani minulle niin rakkaiden ihmisten kanssa, huomasin, kuinka sydämellisiä he ovat. Yksi heistä kertoi toiselle minusta, että muutama vuosi aikaisemmin olin ottanut heidät ”siipieni suojaan”, kun he olivat uusia seurakunnassa. Tällainen tunnustus sai minut mykistymään. Tässä huomaa, kuinka tämän seurakunnan identiteetissä on aidosti rohkaiseminen ja kunnioittaminen.

Tähän mennessä tapahtumassa olen kokenut todella voimakasta Jumalan läsnäoloa. Huomaa selkeästi, että kaikki on tehty viimeisen päälle: valot, lavat, ihmisten kohtaaminen, bändi on treenannut paljon ja voi keskittyä johdattamaan ihmiset Jumalan palvomiseen. Kaikki tämä olisi ollut turhaa ilman rukousta, koska Herra tahtoo muuttaa sydämiämme ja hänen läsnäolossaan hän toimii voimakkaasti. Jokaisessa tilaisuudessa Jeesus on ollut palvontamme kohde ja puheet ovat varustaneet meidät kasvamaan hengellisessä johtajuudessa.

Thomas Hansen, Hillsong Kööpenhaminan johtava pastori on todella mies paikallaan. Hän rohkaisi perjantaina näkemään ihmiset arjessamme. Toiseksi, Jumalan lapsilla täytyy olla jotain näytettäväksi heille, koska olemme Sanan mukaan maailman valo! Kolmanneksi, auta lähimmäisiäsi näkemään Jeesus. Meidän ei tarvitse mielistellä heitä, vaan heitä kiinnostaa onko uskomme aitoa ja toimiiko se käytännössä. Ja kun epäonnistumme, lähimmäisiämme kiinnostaa miten asennoidumme niihin. Silloinhan vasta uskoa koetellaan ja nähdään, onko se päässyt kasvamaan.

Lauantaina pastori Thomas puhui piiloleikistä, jota käymme Jumalan kanssa. Meidän tehtävämme on löytää hänet eri paikoista: Jumala tahtoo tulla löydetyksi ja kun kommunikoimme ihmisten kanssa arjessa hoksaamme: ”siellähän sinä olet!” Hän tahtoo henkilökohtaisen suhteen kanssamme, hän ei piiloudu, ettemme löytäisi häntä vaan toivoo, että etsimme häntä sinnikkäästi. Yksi jae johon hän viittasi oli tää:

Heprealaiskirje 11:6

Mutta ilman uskoa on mahdotonta olla kelvollinen, sillä sen, joka tulee Jumalan luo, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

Hän on siis täydellinen Isä, joka tahtoo palkita meidät kun etsimme häntä kokosydämisesti! Hän on täynnä hyvyyttä ja tahtoo, että ymmärrämme hänen olevan jatkuvasti läsnä. Thomas puhui siitä, että suhteemme laadusta riippuu miten reagoimme hänen viestiinsä: Jos saamme mailin esimieheltämme, että hän tahtoo tavata heti maanantai aamuna töihin päästyä, toinen reagoi pelolla, toinen ilon kautta. Se, miten näemme Jumalan, vaikuttaa siis voimakkaasti siihen, miten reagoimme hänen kutsuunsa tulla hänen lähelleen. Kun tahdomme päästä hänen lähelleen toistuvasti ja tahdomme löytää hänet ihmisistä, joihin ”sattumalta törmäämme” arjessamme, voimme oppia löytämään hänet ja muuttua Jeesuksen kaltaisiksi.

Thomas puhui myös siitä, ettemme etsi Jeesusta vain itsellemme vaan myös muille. Jos päättäisimme olla hereillä joka paikassa, voisimme löytää hänet jatkuvasti ”piilossa” ihmisissä. Meidän tulee muistaa, ettei meidän vastuullamme ole se, onko ovi auki, mutta sen sijaan meidän tulee koputtaa ja astua rohkeasti sisään, jonka Herra on avannut. Päätä siis olla käytettävissä missä liikutkin ja ole hereillä kertomaan tarinasi ihmisille, joihin tutustut!

Pastori Charlie Blyth puhui Johannes 15:1-5:stä. Ensimmäinen pointti oli yhteys. Meidän tehtävämme on kytkeytyä virtalähteeseen hehkulampun tavoin, jolloin olemme oikeassa paikassa ja tehtävässä. Toiseksi, karsiminen on välttämätöntä, jotta kasvua haittaavat tekijät eivät vie voimaa Jumalasuhteeltamme. Kolmas pointti oli hedelmä. Kun olemme kytkeytyneet Jeesukseen, voimalähteeseemme ja meitä on kasvatettu karsimalla ylimääräisistä asioista, seurauksena on hedelmä! Voimme nähdä kuinka Hengen hedelmä näkyy elämässämme:

Galatalaiskirje 5:22

Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

Kun mietin konferenssin antia, olen vakuuttunut siitä, että Herra tahtoo saada meidät näkemään hänen rakastavat kasvonsa, jotta uskaltaudumme lähestyä häntä. Etsiä häntä ihmisistä, jotka ovat elämässämme ja joihin törmäämme vaikka ruokakaupassa. Kun elämän olosuhteet koettelevat meitä, tulee surua tai murhetta, uskoamme koetellaan. Silloin meidän tulee muistaa, ettei Herra koskaan hylkää meitä, koska hän on luotettava ja täydellinen rakkaus.

Kun mietin Houm seurakuntaa, mieleeni nousi nämä Jeesuksen sanat opetuslapsilleen:

Matteus 20:26b-28

Joka teidän joukossanne tahtoo tulla suureksi, se olkoon teidän palvelijanne, ja joka teidän joukossanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne. Eihän Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monien edestä.

Jeesuksen esimerkki on paras meille kaikille. Olen nähnyt ja kokenut sen vilpittömän esirakkauden joka vaikuttaa jokaisessa houmilaisessa, kun he ovat järjestäneet tämän tapahtuman. He eivät ole tehneet sitä sen tähden, että he saisivat kunniaa ja suitsutusta vaan siksi, että Jeesus on heidän elämänsä ja seurakuntansa ylin auktoriteetti. Se näkyy pastoreista ja vapaaehtoisista ilmiselvästi. Siksi Jumala on mielistynyt tähän seurakuntaan, joka tahtoo muuttaa Seinäjoen ja Suomen ilosanomalla, joka on parempaa kuin mikään.

Uskon, että Houm seurakunnan rukous, samoin itseni on se, että tapahtuman opetukset eivät jäisi vain osallistujien pään tiedoksi, vaan vaikuttaisi sydämissämme. Silloin se näkyisi osallistujien arjessa konkreettisella tavalla ja ihmiset löytäisivät pelastuksen Jeesuksessa. Ole siunattu Jeesuksen nimessä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

50 − 41 =