Antautuminen Jumalan tahtoon

Roomalaiskirje 12:1-2

Jumalan armahtavan laupeuden kautta minä kehotan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi. Tämä on teidän järkevä hengellinen jumalanpalveluksenne. Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää, otollista ja täydellistä.

Koska Jumala on rakastanut ihmistä, jonka loi omaksi kuvakseen, hänen tahdollaan tulisi olla paljon merkitystä meille. Hän osoitti sen suuruuden kuolemalla puolestamme, se on todella uhrautuvaa siis. Ja tästä syystä meitä kehotetaan antamaan koko elämämme hänen käyttöönsä. Mitä tässä yhteydessä voisi tarkoittaa ”elävä ja pyhä Jumalalle mieluinen uhri?” Mielestäni se viittaa kokonaisvaltaiseen, sydämen halusta lähtevään lujaan päätökseen miellyttää Jumalaa kaikilla elämämme osa-alueilla. Silloin teemme elämässämme ainutlaatuisen päätöksen, vihkiytyä Jumalalle ja ymmärrämme, sen olevan hänen tahtonsa. Siinä on sama asenne, kuin Jeesuksella Getsemanessa, kun hän päätti olla kuuliainen Isän tahdolle, vaikkei se ollut helppoa.

Ymmärtääkseni pyhä tarkoittaa Raamatun kontekstissa Jumalalle erotettua. Tuota hengellistä ja järjen päätöstä vaaditaan jotta emme antautuisi enää maailman hengen vietäviksi. Miksi näin? Koska on todella helppo antaa valta turmeltuneelle, syntiin langenneelle luonnollemme, koska ihminen on syntynyt sellaiseksi. Mutta Jumalan lapset voivat todella vastustaa paholaista ja se joutuu Kristuksen arvovallan edessä aina väistymään. Jos opettelemme ohjelmoimaan mielemme Jumalan sanan perustalle, silloin identiteettimme rakentuu vahvaksi. Jos se rakentuu tunteiden ja himojen varaan, silloin liha pääsee voitolle. Jumalan ei koskaan pakota sinua valitsemaan kuuliaisuutta häntä kohtaan. Hän rohkaisee ja kutsuu siihen, muttei tee ikinä väkivaltaa, koska hän on täydellinen rakkaus. Rakkaus ei satuta, vaan tahtoo ja uskoo toiseen vilpittömästi. Niin Herra näkee sinut.

Psalmi 95:1-7b

Tulkaa, kohottakaamme ilohuuto Herralle, riemuhuuto pelastuksemme kalliolle. Käykäämme hänen kasvojensa eteen kiittäen, veisatkaamme hänelle riemuvirsiä. Sillä Herra on suuri Jumala, suuri Kuningas yli kaikkien jumalien. Maan syvyydet ovat hänen vallassaan, ja hänen on ovat vuorten kukkulat. Hänen on meri, sillä hän on se tehnyt, ja kuiva maa, jonka hänen kätensä ovat valmistaneet. Tulkaa, kumartukaamme ja polvistukaamme, langetkaamme polvillemme Herran, meidän Luojamme, eteen. Sillä hän on meidän Jumalamme, ja me olemme kansa, jota hän paimentaa, lauma, jota hänen kätensä kaitsee.

Vaikka psalmin kirjoittaja kirjoitti sen juutalalaisille, voimme omaksua sen sanoman hengellisen Israelin lapsina. Kun näitä jakeita lukee kaikessa rauhassa alkaa ymmärtämään, kuinka kunnioitettava Jumala sinulla ja minulla on. Kuinka me voimme lähestyä häntä, joka hallitsee koko maailmaa? Ainoastaan Jeesuksen uhrin perusteella meillä on oikeus kutsua häntä Jumalaksemme, eikä vain Jumalaksi, joka on auktoriteetti, vaan paljon läheisempi: Hän on meidän Taivaallinen Isämme!

Jos meillä on vääristynyt kuva Jumalasta ja hänen kasvoistaan, silloin emme tahdo, emmekä uskalla lähestyä häntä. Mutta juuri siihenhän psalmin kirjoittaja rohkaisi lukijoita! Huomaatko sanat: Tulkaa, käykäämme hänen eteensä ja myöhemmin kumartukaamme ja polvistukaamme, langetkaamme polvillemme Herran eteen? Hän on pyhä, mutta myös todella rakastava: Hän on meidän Jumalamme, ja me olemme kansa, jota hän paimentaa! Meillä on läheinen suhde hänen kanssaan. Huomaa, että pelko estää aina läheisyyden. Sen sijaan aito Jumalan pelko, syvä kunnioitus Herraamme kohtaan, auttaa meitä muistamaan hänen ainutlaatuisuutensa, mutta se saa meidät myös rakastamaan häntä syvästi. Kunnioitus saa aikaan sitoutumisen hänen tahtoonsa ja silloin tahdomme etsiytyä Jumalan läsnäoloon säännöllisesti sekä yksityisesti, että seurakunnan keskellä. Silloin antaudumme myös hänen paimenuutensa alaisuuteen mielellämme.

Johannes 14:18-21

En minä jätä teitä orvoiksi vaan tulen luoksenne. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää näe minua, mutta te saatte nähdä minut, sillä minä elän ja tekin saatte elää. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja te olette minussa ja minä teissä. Se, jolla on minun käskyni ja joka noudattaa niitä, rakastaa minua. Ja joka rakastaa minua, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmaisen itseni hänelle.

Jeesus lupasi, ettei hän jätä meitä orvoiksi. Eikö ole lohduttavaa, koska tiedostamme, ettei Jumala koskaan voi valehdella? Me emme todellakaan ole orpoja, koska hän lähetti meille Pyhän Henkensä asumaan sisällämme. Pyhä Henki tahtoo kirkastaa meille sen, että me todella kuulumme Jumalan perheeseen ja kun sitoudumme siihen, meille tulee syvä tarve ja halu olla kuuliaisia Jumalan tahdolle ja näin miellyttää häntä. Kun olemme oppineet täyttymään jatkuvasti Isän täydellisellä rakkaudella, silloin alamme oppia, että se mihin Pyhä Henki johtaa meitä, on todella meidän parhaaksemme!

Itselläni tämän ymmärtäminen on kestänyt varmaan 27 vuotta :D. Nimittäin viime päivien aikana olen saanut siitä kirkkaan ilmestyksen sisäiseen olemukseeni, että oikeasti Herra tahtoo vain minun parastani, joka ikinen kerta. Olen tankannut Raamatun jakeita parin vuoden ajan, joissa tämä totuus on ilmaistu, mutta vasta nyt olen saanut siitä voimakkaan vakuuden, syvän rauhan, niin pinttyneitä vääriä, Jumalan sanan vastaisia ajatuksia, paholainen on syöttänyt elämääni. Annan esimerkin:

Jeremia 29:11

Minä tunnen teitä koskevat ajatukseni, sanoo Herra: Ne ovat rauhan eikä turmion ajatuksia. Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.

Meillä ei siis ole mitään hätää! Jumalan ajatukset sinua kohtaan ovat aina positiivisia! Hän on ylpeä juuri sinusta. Hän rakastaa sinua valtavasti ja tahtoo sinun elävän hänen yhteydessään jatkuvasti, jotta hän voi vakuuttaa sinut, että paras on aina edessäpäin! Sinulla on ikuinen toivo, joka ei ikinä horju, hän on pelastajasi Jeesus. Rukoilen, että voit tänään omaksua tämän opetuksen elämääsi Jumalan sanana, eikä Murtosen Jukan ajatuksina, koska ei ole kyse minusta, vaan Jumalasta, joka tahtoo johdattaa sinua aina! Ole siunattu Jeesuksen nimessä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

30 − = 26