Huuda Jumalaa, hän tahtoo auttaa juuri sinua!

Olen tällä viikolla tutkinut Psalmia 34 ja siitä on tullut ehdottomasti yksi lempipsalmeistani, joka sattuu vielä olemaan Daavidin kirjoittama. Raamattu kansalle käännöksen Psalmin introssa sanotaan: Daavidin psalmi, kun hän oli tekeytynyt mielipuoleksi Abimelekin edessä. Tämä karkotti hänet luotaan, ja hän lähti pois. Daavid pakeni henkensä edestä Saulia, joka oli vielä kuninkaana ja etsi turvaa. En todellakaan tiedä miksi hän päätti tekeytyä mielipuoleksi, eikö hän tahtonut jäädä Abimelekin luokse, niin voisi luulla. Mutta tässä Psalmissa on todella syviä Daavidin mietteitä, jotka soveltuvat loistavasti meille jokaiselle, kun koemme epätoivoa elämässämme.

Psalmi 34:2-7

Minä kiitän Herraa joka hetki, hänen ylistyksensä on aina minun suussani. Minun sieluni kerskaa Herrassa, nöyrät kuulevat sen ja iloitsevat. Julistakaa kanssani Herran suuruutta, korottakaamme yhdessä hänen nimeään. Minä etsin Herraa, ja hän vastasi minulle. Hän vapautti minut kaikista peloistani. Ne, jotka häneen katsovat, säteilevät iloa, eivätkä heidän kasvonsa punastu häpeästä. Tässä on kurja, joka huusi, ja Herra kuuli ja pelasti hänet kaikista ahdistuksista.

Wau mitä settiä! Daavid on siis tehnyt sydämessään päätöksen kiinnittää katseensa Jumalaan ja ylistää häntä jatkuvasti! Mieti, missä elämäntilanteessa hän on kirjoittanut nää sanat! Kuinka helposti itse kukin katsoo elämän olosuhteisiin ja ajattelee, että ”ei minulla ole syytä olla kiitollinen, saati palvoa Jumalaa”. Se on inhimillistä, mutta mieti, että Daavid oli paennut ties kuinka kauan Saulia ja hänen täytyi päivittäin tehdä päätös keskittyä Jumalaan ja palvoa häntä, koska ilman sitä hän olisi nopeasti katkeroitunut, kaikki olosuhteet olivat sen puolesta. Daavid oli esikuva monelle ja siksi hänestä tuli hyvä johtaja, koska hän päätti kokosydämestään etsiä Jumalan tahtoa elämässään.

Huomaa, että millainen suhde hänellä oli Jumalaan: Minä etsin Herraa, ja hän vastasi minulle. Hän vapautti minut kaikista peloistani. Hän kasvoi jatkuvasti Jumalasuhteessaan ja kuuli Herran äänen, joka rohkaisi ja tuki häntä juuri silloin, kun hän sitä tarvitsi! Muistammeko itse, että Herra todella kaipaa syvää yhteyttä kanssamme ja tahtoo meidän kokevan hänen suuren armonsa? Koska hän on täydellinen rakkaus. Kun tulemme Jumalan läsnäoloon, maailman murheet unohtuvat ja alamme ”säteilemään”, koska uskomme ei perustu tunteisiimme vaan rakkaussuhteeseemme Herran kanssa. Olosuhteet muuttuvat kun opimme luottamaan Herraamme ja heitämme murheemme hänen kannettavakseen.

Psalmi 34:8-15

Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka pelkäävät Herraa, ja vapauttaa heidät. Maistakaa ja nähkää, että Herra on hyvä. Autuas se mies, joka häneen turvaa! Pelätkää Herraa, te hänen pyhänsä, sillä häntä pelkääviltä ei puutu mitään. Nuoret leijonat kärsivät puutetta ja näkevät nälkää, mutta Herraa etsiviltä ei puutu mitään hyvää. Tulkaa, lapset, kuulkaa minua, Herran pelkoa minä teille opetan. Kuka oletkin, joka tahdot elää, rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjele kielesi pahasta ja huulesi vilppiä puhumasta, karta pahaa ja tee hyvää, etsi rauhaa ja tavoittele sitä.

Kuten huomaamme, yksi teema näissä jakeissa, mikä korostuu voimakkaasti on Herran pelko ja sen soveltaminen elämäämme. Herran pelolla tarkoitetaan Jumalan kunnioittamista, toisinaan käytetään lauseparia, jossa puhutaan Herran rakastamisesta, sekä Herran pelosta ja kuinka luontevaa se onkaan, koska jos todella rakastamme jotakin, kunnioitamme häntä myös! Tässä Psalmissa Daavid yhdistää kunnioituksen rukoukseen. Voisi hyvin sanoa näin: Tahdon rakastaa Jumalaa koko sydämestäni ja kunnioittaa hänen auktoriteettiaan syvästi ja siksi rukoilen. Miksi? Koska silloin ojentaudun hänen herrautensa alle. Ylpeä ei koskaan tahdo rukoilla, mutta nöyrät rukoilevat mielellään ja tietävät, että kun teemme sen kunnioittaen, hän vastaa meille!

Toinen teema joka paljastuu näistä jakeista on selkeästi Jumalan uskollisuus ja hyvyys. Herran enkeli varjelee meitä, osaammeko kiittää siitä? Meidän on syytä kiittää häntä, koska hänen huolenpitonsa kattaa kaikki elämämme osa-alueet. Siinä onkin jo suuri syy luovuttaa kaikki elämämme osa-alueet Pyhän Hengen johtoon, koska Jumala tahtoo aina meidän parastamme ja siunata meitä: Pelätkää Herraa, te hänen pyhänsä, sillä häntä pelkääviltä ei puutu mitään.

Kun me päätämme antautua Jumalalle, etsiä hänen kasvojaan, vuodattaa toisinaan sydämemme ja heittää ne hänen kannettavakseen, hän siunaa meitä ylenpalttisesti. Mistä on kysymys? Luottamussuhteen vahvistumisesta. Sinä ja minä voimme vedota näihin Jumalan omiin lupauksiin, kun meillä on hankalaa ja osoittaa, että luotamme häneen kuin vuoreen. Oletko kokeillut? Itse olen julistanut viime päivinä näitä jakeita elämäni ylle ja huomannut niiden tehon konkreettisesti. Jumalan Sana ei valehtele, koska se on Hänen sanansa ja tahtonsa!

Tulkaa, lapset, kuulkaa minua, Herran pelkoa minä teille opetan. Kuka oletkin, joka tahdot elää, rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjele kielesi pahasta ja huulesi vilppiä puhumasta, karta pahaa ja tee hyvää, etsi rauhaa ja tavoittele sitä.

Nämä jakeet auttavat meitä soveltamaan Jumalan kunnioitusta elämässämme: Silloin tahdomme opetella puhumaan oikein ja tekemään hyvää lähimmäisillimme ja rakentamaan rauhaa, eikä vihaa.

Psalmi 34:16, 18-19

Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän avunhuutoaan. Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja pelastaa heidät kaikista ahdistuksista. Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.

Mitä balsamia meille, jotka olemme niin rikkinäisiä! Maslowin tarvehierarkiassahan mainittiin tarve tulla kuulluksi. Koska olet hänen rakas lapsena, hän tahtoo aina kuulla sinua, ottaa syliinsä ja rakastaa sinua! Hän odottaa sitä, että sinä lähestyt häntä, rukoilet, palvot ja vain nautit olostasi hänen lähellään, vailla yhtään suorituksia! Hän ei pakota meitä olemaan lähellään, koska silloin se ei tulisi vapaasta sydämen halusta, vaan olisi jotain epäaitoa. Hän tahtoo aidon suhteen kanssamme! Hän tahtoo jatkuvasti osoittaa olevansa rakastava Isäsi ja korjaa rikkoutuneen sydämesi. Hän on kaikki mitä tarvitset.

Silloin kun elämässäsi on myrskyjä lue tätä Psalmia ääneen ja usko. Silloin kun tarvitset Herran apua elämäsi olosuhteissa, lue tätä Psalmia ja vetoa Jumalan lupauksiin, koska ne ovat totta juuri sinulle. Tätä rakastava Taivaallinen Isämme toivoo ja odottaa. Ole siunattu Jeesuksen nimessä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

+ 74 = 79