Siunattu vai kirottu?

Jeremia 17:5-6

Näin sanoo Herra: Kirottu se mies, joka turvaa ihmisiin, luottaa lihan käsivarteen ja jonka sydän luopuu Herrasta. Hän on kuin alaston puu arolla, ei hän näe mitään hyvää tulevan. Hänen on asuttava helteen polttamalla aavikolla, asumattomassa suolamaassa.

Kovaa tekstiä, eikö totta? Vaikka jakeet ovatkin Vanhassa testamentissa ja Vanhan liiton ajalta, periaate on edelleen voimassa. Kenelle nämä sanat alun perin kirjoitettiin? Edellinen jaejakso kertoo Juudan synnin saavan tuomionsa. Mistä synnistä? Epäjumalien palvonnasta. Heidän sydämensä oli luopunut elävästä Jumalasta, joka oli tuonut heidät pois Egypistä, orjuuden pesästä, joka kuvaa maailmaa. He olivat toisin sanoen maallistuneet, eivätkä välittäneet enää Jumalasta, joka oli pitänyt heistä niin hyvää huolta. Joskus hyvinvointi tekee laiskaksi ja ihminen alkaa pitää kaikkea hyvää itsestään selvänä.

No, tottahan jokaisella ajalla on omat epäjumalansa. Meidän epäjumalia voi olla monia, esimerkiksi itseriittoisuus, saatamme luulla, että minä olen saanut kaiken tämän menestyksen aikaan omalla voimallani. Tai juoksemme rahan perässä, emmekä muista, että emme elä täällä maailmassa vain itseämme varten, vaan meidän tulisi muistaa huomioida ja auttaa niitä, jotka ovat heikommassa asemassa. Tällaisesta asenteesta Jumala tahtoi varoittaa Jeremian aikalaisia, sekä meitä.

Mitä Jumala tahtoo siis sanoa? Älä luota omaan voimaasi, vaan nöyrry ja pyydä apua Herralta, joka loi sinut! Hän ei tahdo, että etäännymme hänestä ja luulemme pärjäävämme ihan hyvin omillamme. Siksi hän joskus käyttää negatiivisiakin olosuhteita kutsuen luotujaan takaisin yhteyteensä, koska niin monta kertaa Israelin kansa nöyrtyi hädän hetkellä ja tunnusti syntinsä ja katui sydämestään. Monesti olen itsekin huomannut, varsinkin vuosia sitten, että vasta kun todella olen pulassa alan rukoilemaan kovasti Herraa pelastamaan itteni. Meidän tulisi silti muistaa aina, että Jumala ei tahdo olla meille vain exit nappi, joka tulee hädän hetkellä pelastamaan meidät, vaan elämämme Herra, joka saa hallita sydämemme valtaistuimella kaikkia elämämme osa-alueita. Mitä siitä seuraa?

Jeremia 17:7-8

Siunattu se mies, joka luottaa Herraan ja jonka turvana Herra on. Hän on kuin veden partaalle istutettu puu, joka levittää juurensa puroon asti. Ei se pelästy helteen tuloa, vaan sen lehdet pysyvät vihreinä. Kuivanakaan vuonna ei sillä ole hätää eikä se lakkaa tekemästä hedelmää.

Tahdotko sinä olla tällainen puu, joka, ei koskaan lakkaa tekemästä hedelmää? Minä tahdon! Miten se on mahdollista? Luottamussuhteen kautta Jumalaan. Ja ainoastaan sen kautta. Silloin elämäsi juuret ovat syvällä maan alla, eikä mikään paholaisen valhe pääse horjuttamaan sinua! Ajattele miten turvallista on olla syvälle juurtunut Jumalaan ja luottaa häneen sataprosenttisesti, vaikka tuleekin tilanteita, jossa uskoamme koetellaan. Noissa koetuksissa huomaamme, mihin olemme elämämme todella ankkuroineet.

Huomasitko, että oli kaksi, selkeää ääripäätä? Herra ei tahdo, että meille jää epäselväksi, mihin hän tahtoo meidät johdattaa, hän tahtoo vain sinun ja minun parasta. Hän tahtoo niin kovasti siunata meitä, koska on hän on rakkaus. Hän tahtoo, että me välitämme hänen siunaustaan siinä vaikutusalassa, jonka hän on meille armossaan antanut. Et ole sattumalta niiden ihmisten ympäröimä joita lähelläsi on. Vaan Herra tahtoo käyttää juuri sinua heidän keskellään ja vaikuttaa heihin positiivisesti. Tiedätkö, Jumala ei lähetä enkeliä tai superevankelistaa näitä ihmisiä varten, jotta sinä voisit vain loikoilla. Hän tahtoo käyttää juuri sinua! Mutta saat itse valita, tahdotko olla hänen siunauksensa välikappale vai et.

Jeremia 17:9-10

Sydän on petollisempi kaikkea muuta ja parantumattoman paha. Kuka sen tuntee? Minä, Herra, tutkin sydämet ja koettelen sisimmän antaakseni jokaiselle palkan hänen vaelluksensa mukaan, hänen tekojensa hedelmän mukaan.

Miksi ihmissydän on paha? Syntiinlankeemuksen tähden. Siksi me tarvitsemme Jeesusta joka päivä. Ainoa tapa elää Jumalaa miellyttävällä tavalla on antautua hänelle kokosydämisesti. Silloin alamme tuottamaan hyvää hedelmää, joka kirkastaa Jeesusta. Ja kun kerran pääsemme Taivaan kotiin, jokainen saa palkan sen mukaan, miten olemme täällä ajassa eläneet.

En nyt tarkoita, että pelastuksen voisi ansaita, koska se tulee puhtaasta Jumalan armosta. Mutta sillä on oikeasti väliä, miten elämme täällä ajassa, koska monessa muussakin Raamatun paikassa kerrotaan, että saamme tekojemme mukaisen palkan. Voidaan puhua myös kylvämisen ja niittämisen laista.

Psalmi 119:18

Poista peite silmiltäni, jotta voin katsella opetuksesi ihmeitä.

Voimme rukoilla aivan kuten tämän Psalmin kirjoittaja, että näkisimme asiat Herran näkökulmasta. Tarvitsemme hengellistä öljyä, jotta silmämme eivät kuivu ja Pyhä Henki paljastaa meille mitä Herra tahtoo meille opettaa! Onko sinulla jano tutkia Jumalan sanaa? Tahdotko tulla hänen läsnäoloonsa säännöllisesti? Jos ei vielä, niin pyydä Herraa paljastamaan kasvonsa, jotta rakastut häneen todella!

Oma kokemukseni on se, että kun Herra antoi minulle halun tutkia hänen sanansa ihmeitä useampi vuosi sitten, aloin todella elämään. Hedelmien kasvaminen vei aikaa, mutta pikku hiljaa nekin ovat kehittyneet. Olkoon Herra kanssasi tulevina päivinä voimakkaammin kuin koskaan ja antakoon sinulle syvän janon hänen läheisyyteensä. Ole siunattu Jeesuksen nimessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

+ 74 = 78