Nooa ja Jumalan kutsu

Helou rakkaat lukijat! Tauko on ollut pitkä ja hyvä, mutta lauantaina kun aurinko paistoi lämpimästi Seinäjoella, lähdin lenkille, aloin ylistämään ja palvomaan Herraa siitä, miten ihmeellisen maailman hän on luonut! Se sai sydämeni tykyttämään, kun vain katselin pururadalla metsää ja nautin kesästä. Silloin koin Jumalan puhuvan sydämelleni Nooasta.

Raamattu kertoo meille, miksi Jumalan täytyi hävittää ihmiset ja eläimet lähes kokonaan, se on surullista luettavaa, mutta kertoo siitä, mitä synti saa aikaan:

1 Mooseksen kirja 6:5-6

Mutta Herra näki, että ihmisen pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki hänen sydämensä ajatukset ja taipumukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat. Silloin Herra katui, että oli tehnyt ihmiset maan päälle, ja hänen sydämensä tuli murheelliseksi.

Näitä jakeita ei kannata lukea näin: Jumala on paha, joka nauttii siitä, että saa tuhota luomansa ihmisen. Syy miksi Herra katui luoneensa ihmisen tässä kohdassa johtui syntiinlankeemuksen seurauksesta: ihminen oli paatunut sen tähden ja se sai hänet todella murheelliseksi. Miten alituinen pahuus näkyi Nooan aikana?

1 Mooseksen kirja 6:13b

Jumala sanoi Nooalle: Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta lihasta, sillä maa on ihmisten vuoksi tullut täyteen väkivaltaa.

Jos katsomme maailmaamme, synnin seuraukset näkyvät myös aina vain ilmeisemmin: Väkivalta on niin yleistä, että siihen on jo helppo turtua, eikä se saa sydäntä välttämättä vihlomaan. Mutta entä Nooa, oliko hän samanlainen kuin kaikki muut?

1 Mooseksen kirja 6:8-9

Nooa sai kuitenkin armon Herran silmissä. Nämä ovat Nooan suvun vaiheet. Nooa oli aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies, ja hän vaelsi Jumalan yhteydessä.

On lohduttavaa lukea Jumalan omasta sanasta, että Herra antoi armonsa Nooalle. Hän tahtoi oppia tuntemaan Jumalaa ja se heijastui hänen elämässään selkeästi. Nooa ei kaikesta huolimatta ollut kovinkaan erilainen kuin muut, mutta hänen asenteensa syntiä kohtaan oli erilaista. Hän kunnioitti Jumalaa vilpittömästi.

1 Mooseksen kirja 6:14-18, 22

Tee itsellesi arkki goofer-puusta. Tee arkki täyteen koppeja ja sivele se maapiellä sisältä ja ulkoa. Sinun on tehtävä se näin: Arkin pituuden tulee olla kolmesataa kyynärää, leveyden viisikymmentä kyynärää ja korkeuden kolmekymmentä kyynärää. Tee arkkiin valoaukko, tee se ylhäältä katsoen kyynärän korkeudelle ja sijoita ovi arkin kylkeen. Tee arkkiin kolme kerrosta, alimmainen, toinen ja kolmas. Katso, minä lähetän vedenpaisumuksen maan päälle hävittämään taivaan alta kaiken lihan, jossa on elämän henki. Silloin maan päällä kaikki menehtyy. Mutta sinun kanssasi minä teen liiton. Sinun on mentävä poikiesi, vaimosi ja poikiesi vaimojen kanssa arkkiin. Nooa teki kaiken aivan niin kuin Jumala oli käskenyt hänen tehdä.

Ei ollut varmasti helppoa Nooalle kuulla, kuinka muut ihmiset tulevat kuolemaan ja ainoastaan hän ja hänen perheensä pelastuvat. Jumala on oikeudenmukainen ja täysin rehellinen, hän olisi voinut toimia toisella tavalla ja jättää kertomatta osan, kuten me ihmiset toisinaan jätämme kertomatta. Sen sijaan Jumala tahtoi varmistaa, että hänen ystävänsä ymmärsi, miksi hän toimii valitsemallaan tavalla. Hän antoi arkista erittäin yksityiskohtaiset ohjeet, koska Nooan itse oli käytännössä mahdoton hahmottaa, paljonko tilaa tarvittiin eläimille ja ihmisille. Mutta vaikka Jumala oli antanut selkeät ohjeet, Nooan piti tehdä kova päätös.

Oli täysin järjetön ajatus (ihmisten mielestä) alkaa rakentamaan arkkia kuivalle maalle! Nooan täytyi maksaa hintaa siitä, että päätti tehdä asiat juuri niin kuin Jumala tahtoi. Hänen perheensä sai varmasti pilkkaa osakseen ja hänen täytyi päivittäin tehdä päätös olla kuuliainen ainoastaan Jumalalle, joka oli ilmoittanut mitä tulisi tapahtumaan. Vaatii aina uskoa ja luottamusta Jumalaan, kun hän puhuu jostain, mitä kukaan ihminen ei voisi keksiä.

Katsotaanpa vielä Uudesta testamentista, mitä Nooasta sanotaan:

Heprealaiskirje 11:7

Uskon kautta rakensi Nooa pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi, kun hän oli saanut ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt. Uskon kautta hän tuomitsi maailman ja tuli sen vanhurskauden perilliseksi, joka tulee uskosta.

Nooa oli kuullut esivanhemmiltaan, että Jumala on eräänä päivänä lähettävä Vapauttajan, Messiaan, pelastamaan ihmiskunnan, joka tulee murskaamaan paholaisen vallan. Hän oli asettanut toivonsa tuohon Jumalan armoon, siksi heprealaiskirjeessä häntä kutsutaan uskon esikuvaksi. Mutta sekään ei riittänyt. Ilman, että Nooa olisi kunnioittanut syvästi Jumalaa, hän olisi hyvinkin voinut luovuttaa projektin kesken.

Jos Jumalan suunnitelmat olisi pienempiä, siis sellaisia, joita ihminen voisi toteuttaa omassa voimassa, ei tarvittais enää Jumalaa eikä hänen voimaansa. Jumalan suunnitelmat ovat paljon korkeammalla kuin koskaan voisimme omassa pienessä päässämme kuvitellakaan. Vain hän voi antaa voiman ja rohkeuden niiden toteuttamiseen! Ja silti vaatii aina rohkeutta ja ennakkoluulojen murtumista, jotta uskaltaudumme toteuttamaan niitä.

Oletko sinä joskus kuullut Jumalan selkeän kutsun toteuttamaan jotain asiaa, jossa sinun mielestäsi ei olisi päätä eikä häntää? Oletko ajatellut, ettei se voinut olla Jumala? ”En ikinä uskaltaisi lähteä toteuttamaan sitä, koska pelkään epäonnistumista ja kasvojeni menettämistä” saatamme ajatella. Ei Nooallakaan ollut vaihtoehtoa: Hän vain päätti olla kuuliainen kaikessa, mitä Herra hänelle sanoi, riippumatta tunteista! Niin meidänkin pitäisi toimia! Ilman Nooan sitoutumista arkin rakentamiseen ei olisi tapahtunut ihmettä. Meidänkin on aika olla kuuliaisia Jumalalle, eikä keksiä enää tekosyitä. Ole siunattu Jeesuksen nimessä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

47 + = 57